Sztuka odmawiania

 Witajcie!
Wiem, posta napisała już chomik080 ale muszę poinformować, że dziś ja pisze posta. Wiem, może moja postawa jest taka arogancka i nie przystępna ale lubię trzymać się reguł. A może wiecie jak to jest się czuć gdy ktoś Cię jakby wyśmiewa, nie traktuje z szacunkiem i po prostu gdy mówisz coś on uważa że nic się nie stało? Ja tak mam w wielu sytuacjach w moim życiu.
 A teraz pytanie : Jak minęły święta? Mi super oprócz tego, że w drugi dzień świąt nie mogłam spokojnie porozmawiać z moimi kuzynami i kuzynkami , bo malutkie dziecko z mojej rodziny - Agatka - nie dawało nam nic zrobić. Wszystko przewalało, niszczyło i z niczego się śmiało. Musze z przykrością przyznać, że coraz bardziej nie lubię małych dzieci poniżej siedmiu lat ;(
 A dzisiaj po świętach wypoczełam, pewnie jak wy i mam nowy temat - Sztuka odmawiania, czyli inaczej Asertywna odmowa.
 Mieliście w życiu takie sytuacje, gdzie ktoś coś Wam proponował a wy nie wiedzieliście jak odmowić? Na pewno. W naszym życiu jest wiele takich sytuacji i nie zawszee udaje nam się odpowiedzieć "NIE", w różnej formie.

  1.  Pierwsza to po prostu umieć powiedzieć "Nie", w której nie musimy podawać zawsze powodów. Macie prawo do stanowczego powiedzenia "Nie" osobie, która pyta o przyczynę.Jednak aby było to wiarygodne musicie uwierzyć w to, że tak myślicie, bo inaczej osoba, z którą rozmawiasz, wyczuję że się wahasz i w końcu zmienisz decyzję. Więc potrzeba wiary w swoje możliwości :)
  2. Odpowiedź dlaczego możesz odpowiedzieć różnymi sposobami. Najpopularniejszy to "Przykro mi ale..." . Uwaga! Słowo "Przykro mi.." nie ma nic wspólnego ze słowem "Przepraszam" ! Drugim takim wyrażeniem jest "Jest mi trudno.." Czyli? Po tych słowach uprzedzamy, ż eto nie jest dla nas łatwa decyzja. Kolejne to "Uprzedzenie", czyli własnie uprzedzamy przed odpowiedzią.
  3. Trzeci punkt to techniki, które wspopagają punkty poniżej. Jeśli mowa o szczerość, którą też poruszę w następnym poście, to nie wiedziałam o tych punktach XD :
 - „Zdarta płyta”
Technika ta jest stosowana w sytuacjach, w których, mimo spełnienia wszelkich warunków asertywnej odmowy, nie jest ona jednak usłyszana, nie dociera do rozmówcy. Prośba czy propozycja jest ponawiana po raz drugi, trzeci czy czwarty. Sytuacja taka jest rzeczywiście trudniejsza, gdyż mamy tu do czynienia nie tylko z prośbą, ale i presją.
Technika „zdartej płyty” polega na powtarzaniu zdania, które zostało wypowiedziane za pierwszym razem. Stosując tę technikę odmawiający trzyma się więc prawdziwego, stanowczego wariantu asertywnego, nie zmieniając go pod żadnym pozorem, powtarzając go tyle razy ile będzie trzeba.
Stosowanie techniki „zdartej płyty” utrwala pewność siebie, nie pozwala uciekać od prawdy, a także nie dostarcza nowych, zbędnych informacji do dyskusji
- „Jujitsu”
Nazwa tej techniki została zaczerpnięta ze szkoły walk wschodnich i w luźnym tłumaczeniu oznacza „ugięcie się”. Polega ona na tym, że skoncentrowanej energii partnera (jego presji, sile argumentów) odmawiający nie przeciwstawia całej swojej mocy (np. kontrargumentów, polemiki), lecz ugina się pozostawiając partnera z jego własną, skierowaną w próżnię siłą.
Technika „jujitsu” jest pewnym chwytem komunikacyjnym, choć nie zawiera żadnych elementów manipulacji. Odmawiający nie przeciwstawia się argumentom, nie stara się udowodnić własnej racji. Chce usłyszeć i dobrze zrozumieć swojego partnera, a jednocześnie jest konsekwentnie stanowczy w obronie własnych interesów.
Zasada „Jestem słoniem”
„Jestem słoniem” jest raczej zasadą postępowania niż techniką komunikacji. W sytuacji interpersonalnej konfrontacji, a więc również w sytuacji odmawiania, nasze napięcie powoduje, że rytm działania ulega przyspieszeniu. Przyspieszenie powoduje, że jakość naszego zachowania pogarsza się, powodując większe poczucie niepewności i niezadowolenia z siebie.
„Jestem słoniem” to propozycja kontroli tempa własnego zachowania. Zasada ta mówi o tym, aby w sytuacji odmawiania mówić wolniej, głębiej oddychać, parafrazować i dopytywać się, gdy coś jest niezrozumiałe. Nie uciekać od kontaktu wzrokowego tylko patrzeć rozmówcy w oczy. Dać sobie prawo do zastanowienia. Zwolnienie tempa, nawet gdy odbywa się w sposób niespontaniczny, powoduje zwiększenie poczucia własnej mocy. Druga strona również odbiera odmawiającego jako pewniejszego siebie.

 Warto przeczytać i przemyśleć :) Dziękuje za przeczytania. Do zobaczenia do wtorku !

You Might Also Like

0 komentarze

Dla każdej opinii znajdzie się tutaj miejsce, jednak spam będzie usuwany.

Flickr Images